• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1398-1399)
دوره دوره 9 (1397-1398)
دوره دوره 8 (1396-1397)
دوره دوره 7 (1396-1395)
دوره دوره 6 (1395-1394)
دوره دوره 5 (1394-1393)
دوره دوره 4 (1393-1392)
شماره شماره 14
شماره شماره 13
شماره شماره 12
شماره شماره 11
دوره دوره 3 (1392-1391)
دوره دوره 2 (1391-1390)
دوره دوره 1 (1390-1389)
روحانى, مسعود, اسفندیار, سبیکه. (1392). تحلیل حکایتى از مثنوى براساس روان‏شناسى تحلیلى کارل یونگ. پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 4(13), 93-118.
مسعود روحانى; سبیکه اسفندیار. "تحلیل حکایتى از مثنوى براساس روان‏شناسى تحلیلى کارل یونگ". پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 4, 13, 1392, 93-118.
روحانى, مسعود, اسفندیار, سبیکه. (1392). 'تحلیل حکایتى از مثنوى براساس روان‏شناسى تحلیلى کارل یونگ', پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 4(13), pp. 93-118.
روحانى, مسعود, اسفندیار, سبیکه. تحلیل حکایتى از مثنوى براساس روان‏شناسى تحلیلى کارل یونگ. پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 1392; 4(13): 93-118.

تحلیل حکایتى از مثنوى براساس روان‏شناسى تحلیلى کارل یونگ

مقاله 4، دوره 4، شماره 13، پاییز 1392، صفحه 93-118  XML اصل مقاله (227.57 K)
نوع مقاله: پژوهشی
نویسندگان
مسعود روحانى* 1؛ سبیکه اسفندیار* 2
1دانشیار دانشگاه مازندران
2دانشجوى دکترى دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده
داستان "شیر و خرگوش" در مثنوى که بازنویسى خلاقانه‏اى است از منبع اصلى آن در -کلیله و دمنه- قابلیت شگفت‏آورى براى تحلیل روان‏شناسانه دارد و از آنجا که آثار عرفانى عرصه کشاکش میان اضدادى چون خیروشرّ، هستى و نیستى، صورت و معنى و... هستند، از این رهگذر نشان از عالم روان و علم روان‏شناسى دارند که هدف و مقصد اصلى آن، تلاش براى آشتى اضداد و و ایجاد تعادل میان خودآگاه و ناخودآگاه (برون و درون) انسان است. در این مقاله به تحلیل داستان "شیر و خرگوش" در مثنوى بر اساس "روان‏شناسى تحلیلى" کارل گوستاو یونگ، با توجه به تعابیر و تفاسیر عرفانى که لازمه بررسى آثار عرفانى است، پرداخته مى‏شود. به دلیل تمثیلى بودن داستان و وجود حیوانات، کهن الگوهاى یونگ در کنار نمادهاى ویژه روانى او مورد توجه قرار گرفته است. خرگوش نماد آنیما و یاریگر، شیر نماد خودآگاهى، نخچیران نماد ناخودآگاه جمعى و هم‏چنین نمادهاى سنگ، دایره، چاه و... . به عنوان نمادهاى کلیت و تمامیت (وحدت) در خدمت تکامل معنوى (فرآیند فردیت) و تعادل اضداد، کارگشاى تحلیل داستان بوده و نگرش تازه‏اى از داستان مولانا ارائه داده‏اند.
کلیدواژه‌ها
شیر و خرگوش مثنوى؛ نماد کهن الگو یونگ؛ تعادل اضداد
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 520
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 372
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.