• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1396-1397)
دوره دوره 7 (1396-1395)
دوره دوره 6 (1395-1394)
شماره شماره 22
شماره شماره 21
شماره شماره 20
شماره شماره 19
دوره دوره 5 (1394-1393)
دوره دوره 4 (1393-1392)
دوره دوره 3 (1392-1391)
دوره دوره 2 (1391-1390)
دوره دوره 1 (1390-1389)
اسفندیار, سبیکه. (1394). تحلیل سوررئالیستی داستان دقوقی در مثنوی مولوی. پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 6(22), 27-56.
سبیکه اسفندیار. "تحلیل سوررئالیستی داستان دقوقی در مثنوی مولوی". پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 6, 22, 1394, 27-56.
اسفندیار, سبیکه. (1394). 'تحلیل سوررئالیستی داستان دقوقی در مثنوی مولوی', پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 6(22), pp. 27-56.
اسفندیار, سبیکه. تحلیل سوررئالیستی داستان دقوقی در مثنوی مولوی. پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 1394; 6(22): 27-56.

تحلیل سوررئالیستی داستان دقوقی در مثنوی مولوی

مقاله 2، دوره 6، شماره 22، زمستان 1394، صفحه 27-56  XML اصل مقاله (240 K)
نوع مقاله: پژوهشی
نویسنده
سبیکه اسفندیار*
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان.
چکیده
بررسی مؤلفه‌های مکتب سوررئالیسم حاکی از آن است که شباهت‌های بسیاری میان این مکتب با عرفان وجود دارد. داستان دقوقی در مثنوی مولانا (610 ق) یکی از مبهم‌ترین داستان‌های عرفانی است که قابلیت زیادی در مطابقه با مؤلفه‌های سوررئالیستی دارد. مؤلفه‌هایی چون اوتوماتیزم (خودنگاری)، حیرت، دیوانگی، جنون، خیال و... . نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که پویایی و حرکت سوررئالیست‌ها از سطح اشیاء به عمق برای کشف حقیقت پنهان، بر کلّ داستان عرفانیِ دقوقی حاکم است و این امر جهان سوررئالیسم را بیش از پیش به عرفان نزدیک می‌کند؛ به‌خصوص تأکید سوررئالیست‌ها بر رهایی از عقل برای رسیدن به نقطۀ علیای هستی که در آن همۀ کثرات به وحدت بدل می‌شوند، همان هدفی است که طریقت عرفانی بر پایۀ آن بنا شده است. این مقاله بر آن است که با تکیه بر غایت مشترک دو مکتبِ عرفان و سوررئالیسم در شهود حقیقت، و تحلیل سایر مؤلفه‌هایی که در طی مقاله تبیین خواهد شد، قابلیت مثنوی را برای مطابقه با جریان‌های فکری معاصر و دیدگاه‌های متعالی آن‌ها بنماید. 
کلیدواژه‌ها
مؤلفه های سوررئالیستی؛ مبانی عرفانی؛ حقیقت؛ واقعیت برتر؛ وحدت؛ نور؛ سایه
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 977
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 615
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.