1
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. نویسنده مسئول.
چکیده
مثنوی مولانا جلاالدینمحمدبلخی، عارف و شاعر داستانسرایقرنهفتمهجری،حاوی سرگذشت گروههای بشری با هر طیف اعتقادی و رفتاری میباشد و ویژگیهای روانی ـ رفتاری نوع بشر در آن موشکافانه منعکس شده است و پژوهشگر میتواند با تحلیلمحتوایداستانها، شخصیتهای انسانهاراروانکاوی کند.پژوهش حاضر، جنبة کودک در شخصیتهای داستانی مثنوی را تحلیل، و سرنخهای رفتاری و گفتاری این جنبه را برجسته کرده است. مطابق این بررسی، اغلب سرنخهای جنبة کودک که در روانشناسی تحلیل رفتار متقابل مهماند، مانند: خودشیفتگی، توهم، گریه،لجاجت،خشم،تظاهر،حسد،لذتجویی،ترسو...درشخصیتهایداستانی مثنوی وجود دارد.
رزی فام, حسین, دهقان, علی, فرضی, حمیدرضا. (1397). تحلیل رفتار متقابل جنبة کودک در شخصیتهای داستانی مثنوی، بر اساس نظریات اریک برن. پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 9(32), 43-76.
MLA
حسین رزی فام; علی دهقان; حمیدرضا فرضی. "تحلیل رفتار متقابل جنبة کودک در شخصیتهای داستانی مثنوی، بر اساس نظریات اریک برن". پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 9, 32, 1397, 43-76.
HARVARD
رزی فام, حسین, دهقان, علی, فرضی, حمیدرضا. (1397). 'تحلیل رفتار متقابل جنبة کودک در شخصیتهای داستانی مثنوی، بر اساس نظریات اریک برن', پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 9(32), pp. 43-76.
VANCOUVER
رزی فام, حسین, دهقان, علی, فرضی, حمیدرضا. تحلیل رفتار متقابل جنبة کودک در شخصیتهای داستانی مثنوی، بر اساس نظریات اریک برن. پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 1397; 9(32): 43-76.