• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1398-1399)
دوره دوره 9 (1397-1398)
شماره شماره 34
شماره شماره 33
شماره شماره 32
شماره شماره 31
دوره دوره 8 (1396-1397)
دوره دوره 7 (1396-1395)
دوره دوره 6 (1395-1394)
دوره دوره 5 (1394-1393)
دوره دوره 4 (1393-1392)
دوره دوره 3 (1392-1391)
دوره دوره 2 (1391-1390)
دوره دوره 1 (1390-1389)
درخوش, سید فائض, اردلانی, شمس الحاجیه, حسینی کازرونی, سید احمد. (1397). لایه‌های مختلف تصویر در شعر نیما. پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 9(33), 89-112.
سید فائض درخوش; شمس الحاجیه اردلانی; سید احمد حسینی کازرونی. "لایه‌های مختلف تصویر در شعر نیما". پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 9, 33, 1397, 89-112.
درخوش, سید فائض, اردلانی, شمس الحاجیه, حسینی کازرونی, سید احمد. (1397). 'لایه‌های مختلف تصویر در شعر نیما', پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 9(33), pp. 89-112.
درخوش, سید فائض, اردلانی, شمس الحاجیه, حسینی کازرونی, سید احمد. لایه‌های مختلف تصویر در شعر نیما. پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 1397; 9(33): 89-112.

لایه‌های مختلف تصویر در شعر نیما

مقاله 4، دوره 9، شماره 33، پاییز 1397، صفحه 89-112  XML اصل مقاله (544.53 K)
نوع مقاله: پژوهشی
نویسندگان
سید فائض درخوش1؛ شمس الحاجیه اردلانی email 2؛ سید احمد حسینی کازرونی3
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران. نویسنده مسئول.
3استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
چکیده
تصویر، از اساسی­ترین و پرکاربردترین اصطلاحات نقد ادبی و از مباحث بنیادی بلاغت امروزی است. با ظهور جریان شعر نو، شعر از تنگنای تجارب ذهنی صرف، رها شد و به سمت گستره ادراکات عینی و ملموس رفته و شاعران کوشیدند، صور ذهنی خود را از دنیای ملموس و تجربی خود به دست آورند. بنابراین شاعران نوگرا در خلق تصاویر بکر و تازه، تا حلول در اشیاء پیش رفته است و برای این کار، دامنه تخیّلات ذهن خود را بیش از پیش گسترده و میان خود و عناصر بی­جان شباهت­هایی یافته، آن‌ها را به تصویر می­کشند. این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کیفی و کتابخانه­ای است. هدف از مقالة حاضر، ارزیابی تصاویر شعر نیما از منظر حقیقت و مجاز، سطح و اعماق و کارکرد تصویر است. تصویرهای شعر نیما متأثر از تغییر نگرش و جهان بینی وی، دستخوش تحوّل و دگردیسی شده، لذا جلوه­های نوآوری نیما را در قلمرو تصویر، با تکیه بر اطلاعات و شیوه­های موجود در کتب بلاغی کلاسیک، نمی­توان تجزیه و تحلیل کرد. نتایج بیانگر آن است که تصویرهای اعماق نیما از تصویرهای سطح وساده بیشتراست؛ زیرا بخش قابل توجهی از تصویرهای شعری او به سمت فضایی سمبلیک و نمادین گرایش یافته است.
کلیدواژه‌ها
شعر نیما؛ تصویر سطح و اعماق؛ تصویر اثباتی و اتفاقی؛ ایماژ زبانی و مجازی
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 74
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 132
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.