درخوش, سید فائض, اردلانی, شمس الحاجیه, حسینی کازرونی, سید احمد. (1397). لایههای مختلف تصویر در شعر نیما. پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 9(33), 89-112.
سید فائض درخوش; شمس الحاجیه اردلانی; سید احمد حسینی کازرونی. "لایههای مختلف تصویر در شعر نیما". پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 9, 33, 1397, 89-112.
درخوش, سید فائض, اردلانی, شمس الحاجیه, حسینی کازرونی, سید احمد. (1397). 'لایههای مختلف تصویر در شعر نیما', پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 9(33), pp. 89-112.
درخوش, سید فائض, اردلانی, شمس الحاجیه, حسینی کازرونی, سید احمد. لایههای مختلف تصویر در شعر نیما. پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 1397; 9(33): 89-112.
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران. نویسنده مسئول.
3استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
چکیده
تصویر، از اساسیترین و پرکاربردترین اصطلاحات نقد ادبی و از مباحث بنیادی بلاغت امروزی است. با ظهور جریان شعر نو، شعر از تنگنای تجارب ذهنی صرف، رها شد و به سمت گستره ادراکات عینی و ملموس رفته و شاعران کوشیدند، صور ذهنی خود را از دنیای ملموس و تجربی خود به دست آورند. بنابراین شاعران نوگرا در خلق تصاویر بکر و تازه، تا حلول در اشیاء پیش رفته است و برای این کار، دامنه تخیّلات ذهن خود را بیش از پیش گسترده و میان خود و عناصر بیجان شباهتهایی یافته، آنها را به تصویر میکشند. این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کیفی و کتابخانهای است. هدف از مقالة حاضر، ارزیابی تصاویر شعر نیما از منظر حقیقت و مجاز، سطح و اعماق و کارکرد تصویر است. تصویرهای شعر نیما متأثر از تغییر نگرش و جهان بینی وی، دستخوش تحوّل و دگردیسی شده، لذا جلوههای نوآوری نیما را در قلمرو تصویر، با تکیه بر اطلاعات و شیوههای موجود در کتب بلاغی کلاسیک، نمیتوان تجزیه و تحلیل کرد. نتایج بیانگر آن است که تصویرهای اعماق نیما از تصویرهای سطح وساده بیشتراست؛ زیرا بخش قابل توجهی از تصویرهای شعری او به سمت فضایی سمبلیک و نمادین گرایش یافته است.