• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 9 (1397-1398)
شماره شماره 34
شماره شماره 33
شماره شماره 32
شماره شماره 31
دوره دوره 8 (1396-1397)
دوره دوره 7 (1396-1395)
دوره دوره 6 (1395-1394)
دوره دوره 5 (1394-1393)
دوره دوره 4 (1393-1392)
دوره دوره 3 (1392-1391)
دوره دوره 2 (1391-1390)
دوره دوره 1 (1390-1389)
مخبریانی, مرجان, نیکخواه, مظاهر. (1397). کارکرد توازن آوایی و واژگانی در برجسته‌سازی اشعار "شمس لنگرودی". پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 9(33), 157-182.
مرجان مخبریانی; مظاهر نیکخواه. "کارکرد توازن آوایی و واژگانی در برجسته‌سازی اشعار "شمس لنگرودی"". پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 9, 33, 1397, 157-182.
مخبریانی, مرجان, نیکخواه, مظاهر. (1397). 'کارکرد توازن آوایی و واژگانی در برجسته‌سازی اشعار "شمس لنگرودی"', پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 9(33), pp. 157-182.
مخبریانی, مرجان, نیکخواه, مظاهر. کارکرد توازن آوایی و واژگانی در برجسته‌سازی اشعار "شمس لنگرودی". پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 1397; 9(33): 157-182.

کارکرد توازن آوایی و واژگانی در برجسته‌سازی اشعار "شمس لنگرودی"

مقاله 7، دوره 9، شماره 33، پاییز 1397، صفحه 157-182  XML اصل مقاله (510.55 K)
نوع مقاله: پژوهشی
نویسندگان
مرجان مخبریانی1؛ مظاهر نیکخواه 2
1دانش‌آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. نویسنده مسئول.
چکیده
مقالة حاضر به نحو‌ة نشان­دادن توازن آوایی و واژگانی در اشعار شمس لنگرودی پرداخته‌ است. در توازن آوایی، شاعر بیشتر به توازن آواییِ کیفی، تکرار واکه‌ای توجه دارد. سپس تکرار هم­خوان‌های پایانی و آغازین و پس از آن تکرار واکه و هم­خوان پایانی، بیشترین بسامد را داشته است. کمترین تکرار، در توازن آوایی کیفی، (تکرار کامل هجایی) بوده، در توازن واژگانی، تکرار آوایی ناقص بالاترین بسامد را داشته است. در این نوع تکرار، قافیه شمار هجایی متفاوت با سیصد و بیست مورد، بیشترین و جناس قلب با چهار مورد، کمترین نوع را شامل می‌شود. در تکرار آوایی کامل یک صورت زبانی (تکرار آغازین) با سیصد و ده مورد، بیشترین نوع را داشته است. در تکرار آوایی کاملِ دو صورت زبانی، جناس تام و جناس لفظ بررسی شد، بیشترین بسامد در جناس تام با سی و دو مورد بوده است.
کلیدواژه‌ها
: قاعده‌افزایی؛ توازن آوایی؛ توازن واژگانی؛ برجسته‌سازی؛ شمس‌لنگرودی
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 28
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 49
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.